Shop nu met 10% extra korting. Code: WELKOM

Zink

Zink (elementair) - 4 mg

Onder vorm van Zink-L-Methionine 20% - 20 mg

Beschrijving

Zink is een van de belangrijkste sporenelementen in ons lichaam en draagt onder andere bij tot DNA-transcriptie. Zinkdeficiëntie kan leiden tot onder andere belemmerde groei en acute diarree bij kinderen, en vertraagde wondgenezing.

Zink is ook een co-factor van verschillende processen, zo wordt het gebruikt voor het stimuleren van het immuunsysteem, de behandeling van verkoudheid en terugkerende oorinfecties, evenals het voorkomen van infecties van de lagere luchtwegen. Een vegetarisch of veganistisch voedingspatroon kan aanleiding geven tot 50% hogere zinkbehoefte, evenals oudere personen hebben nood aan een hogere zink inname.

Zink heeft een belangrijke rol in verschillende metabolische processen, niet te onderschatten de rol die het speelt bij transcriptie van het genoom in de eiwitsynthese. Chronisch tekort gaat gepaard met vertraagde groei en immuunafwijkingen. Naast deze structurele functie hebben heel veel enzymen zink nodig voor hun goede werking.

Dosering

Inname van zink via de voeding is waarschijnlijk te gering volgens een studie uitgevoerd in 2011. De ADH bedraagt 8 - 11 mg per dag, maar verschilt tussen de verschillende Europese landen omdat de inname van zink via de voeding varieert per land.

Zink interageert met de opname en metabolisatie van andere mineralen en vitaminen. Langdurige inname van hoge doses kan kopertekort in de hand werken, al gaat dit om doseringen die onze adviezen ruim overschrijden. Bovendien zit in de voeding normaal voldoende koper om in die behoefte voorzien zodat dit niet complementair met zink moet gesupplementeerd worden.
Bodhi bevat een onderhoudsdosis aan zink die de inname via voeding ondersteunt zodat voorkomen wordt dat het immuunsysteem plots uit valt.

Zinkmonomethionine wordt het beste opgenomen en bestaat uit 20% elementair zink.

Bronnen

(1) Beletate, V., El Dib, R., Jorge, E. C., Ogata, M. S., Braz, L. G., Módolo, N. S., … Gameiro, O. L. (2015). Zinc supplementation for the prevention of type 2 diabetes mellitus in adults with insulin resistance. Cochrane Database of Systematic Reviews, (5). https://doi.org/10.1002/14651858.cd005525.pub3
(2) DrugBank. (2019). Zinc. Retrieved from https://www.drugbank.ca/drugs/DB01593
(3) Jung, S., Kim, M. K., & Choi, B. Y. (2015). The relationship between zinc status and inflammatory marker levels in rural Korean adults aged 40 and older. PLoS ONE, 10(6), 1–16. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0130016
(4) Wang, W., Li, Z., Zhang, D., Xin, X., & Song, X. (2017). Association of total zinc, iron, copper and selenium intakes with depression in the US adults. Journal of Affective Disorders, 228 (June 2017), 68–74. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.12.004
(5) Zinc. (n.d.). Retrieved from https://livertox.nlm.nih.gov/Zinc.htm
(6) https://jamanetwork-com.kuleuven.ezproxy.kuleuven.be/journals/jama/fullarticle/1857319
(7) https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD005525.pub3/full

Start je gezonde gewoonte

Bestel nuBekijk de samenstelling